بسم الله الرحمن الرحیم
از کتاب «اعلام الدّین» روایتست که:
قَالَ علیهالسلام: دِرَاسَه الْعِلْمِ لِقَاحُ الْمَعْرِفَه. وَ طُولُ التَّجَارِبِ زِیَادَه فِی الْعَقْلِ. وَالشَّرَفُ التَّقْوَی. وَالْقُنُوعُ رَاحَه الاْبْدَانِ. وَمَنْ أَحَبَّکَ نَهَاکَ؛ وَمَنْ أَبْغَضَکَ أَغْرَاکَ. [1]
«حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام چنین فرمود: تدریس و تدرّس علم، پیوند معرفت است، و درازای مدّت تجربه موجب زیادی عقل است. و شرف انسان تقوای اوست. و قناعت پیشگی، راحت بدن است. و کسیکه تو را دوست دارد از ناشایستگی تو را منع میکند؛ و کسیکه تو را دشمن دارد تو را بکار زشت ترغیب مینماید.»
و نیز از مواعظ آن حضرت است که:
وَ قَالَ علیهالسلام: إیَّاکَ وَمَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ؛ فَإنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ یُسِی´ءُ وَلاَیَعْتَذِرُ، وَالْمُنَافِقُ کُلَّ یَوْمٍ یُسِی´ءُ وَیَعْتَذِرُ. [2]
«و حضرت فرمودند: بپرهیز از انجام کاری که موجب پوزش و عذرخواهی تو گردد؛ مؤمن کسی است که بدی نمیکند و عذرخواهی نیز نمینماید، و امّا منافق کسی است که هر روز بدی میکند و سپس پوزش میطلبد.»
و نیز از مواعظ آن حضرت است که:
وَ قَالَ لاِبْنِهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ:ای بُنَیَّ! إیَّاکَ وَظُلْمَ مَنْ لاَ یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِرًا إلاَّ اللَهَ جَلَّ وَعَزَّ. [3]
« و به فرزندش حضرت سجّاد، علیّ بن الحسین علیهما السّلام چنین پند میدهد: ای نور دیده من! بپرهیز از ستم بر کسیکه غیر از خداوند جلَّ و عزّ یار و یاوری ندارد.»
[1] این روایت را مجلسی در «بحار الانوار» ج 78 از طبع حروفی ص 128، از کتاب «اعلام الدّین» آورده است.
[2] «تحف العقول» ص 248؛ و «بحار الانوار» جلد 78، ص 120، از «تحف العقول»
[3] «تحف العقول» ص 246 از طبع حروفی؛ و «بحار الانوار» ج 78، ص 118 از طبع حروفی